דולרים   מקור: פיקסהיר

ב-8 במרץ 2021, שבועיים לפני הבחירות לכנסת ה-24, פורסם ביוטיוב סרטון בו העלה ארצי, לשעבר בכיר בתעשייה האווירית, שלל טענות בעניינו של שמרון, קרוב משפחתו של בנימין נתניהו ומקורבו. בין היתר טען ארצי כי בשנת 1999 הציג שמרון בפניו הסכם סודי בן 15 עמודים שנערך בין ראש הממשלה לבין רעייתו. הסכם זה כלל, למשל, מתן זכות לשרה נתניהו להיכנס לדיונים סודיים ביותר ולאשר מינויים של הרמטכ"ל, ראש המוסד וראש השב"כ.

בין ה-9 ל-17 במרץ קיים ארצי בליץ ראיונות בהן חזר על הסיפור: אצל יעל דן בתוכנית "עושים צהריים" בגלי צה"ל; אצל דן מרגלית בתוכנית "שיחה אישית"; אצל גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו FM103; אצל איתמר אייכנר ב-ynet; אצל חיים לוינסון בעיתון "הארץ"; אצל רזי ברקאי בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל; אצל ינון מגל ובן כספית ברדיו FM103.

שמרון טען כי דבריו של ארצי הם שקר וכזב ודיבה שכמעט שאין חמורה ממנה וב-17 במרץ 2023 הוא הגיש תביעת לשון הרע נגדו.

ביום חמישי פסק בית המשפט השלום ברמלה לזכותו של שמרון (ת"א 37977-03-21). בגזר הדין חויב ארצי לשלם לשמרון פיצויים בגין לשון הרע בסך 425,632 שקלים (בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה ועד התשלום בפועל). בנוסף חויב ארצי לשלם 50 אלף שקלים שכר טרחה עבור עורך דינו של שמרון, ועוד 50 אלף שקלים הוצאות לטובת אוצר המדינה.

מלבד הקשר לנתניהו, זה נשמע כמו עוד סיפור סטנדרטי של לשון הרע. אולם, כבר בימים הראשונים לאחר פרסום הסרטון, נחשף היבט מעורר תמיהה בפרשה.

 

"קבוצה של קצינים בכירים בצה"ל שהריצו את העסק"

העיתונאי לשעבר דן רביב היה מי שהתחיל להניע את פרסום הדברים של ארצי. השניים, חברי ילדות, נפגשו בבית קפה שם סיפר ארצי לרביב את הסיפור אודות שמרון. בריאיון לעיתון "הארץ" אמר ארצי את הדברים הבאים: "[רביב] קפץ ואמר 'דוד, אתה לא יכול לשמור דבר כזה בבטן, עם ישראל צריך לדעת', והוא הריץ את הגלגלים. הוא לקח את היוזמה עם עוד קבוצה של קצינים בכירים בצה"ל שהריצו את העסק, לא יכול להגיד מי. חתמתי להם שאני שומר את זה בסוד" [הדגשה שלי נ. ס.].

ארצי הוסיף וסיפר כי רביב צילם את העדות תשעה חודשים לפני פרסומה. "אני לא פרסמתי את זה", הוא אמר. "מי שהוציא את זה אלה אנשים שקשורים בדן רביב. יש קבוצה של קצינים בכירים לשעבר שאחד מהם עשה את זה. לא יודע מי, לא יגידו לי. חתמתי אתם על חוזה שהכין עורך דין מהצד שלהם. לפי החוזה יש לי הגנה משפטית" [הדגשה שלי נ. ס.].

כלומר, קבוצה של קצינים אליה פנה רביב, היא זו שבעצם עמדה מאחורי הפרסום. רביב צילם את העדות של ארצי, אבל מי שהעלה אותה ליוטיוב היה, אליבא דארצי, אחד מהקצינים. ברם, הסרטון פורסם רק לאחר שקבוצת הקצינים הבטיחה לארצי כי תממן עבורו את ההגנה המשפטית, והחתימה אותו על חוזה בו הוא מתחייב לשמור את זהות חברי הקבוצה בסוד.

אבל אותה חבורת קצינים הבטיחה לארצי יותר מאשר מימון ההגנה משפטית בתביעת לשון הרע נגדו.

 

"לממן הוצאות הגנה משפטית וכן כל סכום שייפסק"

ב-21 לפברואר 2021 – שבועיים לפני פרסום הסרטון ביוטיוב וחודש לפני הבחירות לכנסת ה-24 – קיבל ארצי מכתב ממשרד עורכי הדין גלוזמן, חוברס, להט ושות', המפרטר את התחייבות קבוצת הקצינים כלפיו. וזה לשון המכתב:

"לכבוד

מר דוד ארצי

א.נ.

לבקשתך, הרינו לאשר כי משרדנו, משרד גלוזמן, חוברס להט ושות', מחזיק בידיו כתב שיפוי בלתי חוזר אליו מצורף כתב הוראות למשרדנו, המורה לנו לפעול כדלקמן:

1. לממן הוצאות הגנה משפטית וכן כל סכום שייפסק, ככל שייפסק, במסגרת תביעה אזרחית אשר תוגש, ככל שתוגש נגדך בישראל, בגין גרסתך ביחס להסכם שערך עו"ד דוד שימרון בין בנימין נתניהו לבין שרה נתניהו (להלן: "הגירסה") וזאת עד לתקרת השיפוי כהגדרתה להלן (להלן: "השיפוי המשפטי"). ההתחייבות לשיפוי המשפטי ניתנה בכפוף לכך שהגירסה תיחשף לציבור עד ליום 31.12.2021.

2. השיפוי המשפטי מוגבל לסכום 100,000 דולר (מאה אלף דולר) (לעיל ולהלן: "תקרת השיפוי").

3. ככל שיידרשו סכומים נוספים מעבר לתקרת השיפוי, יפעלו לגיוס כספים מתורמים נוספים ו/או לפתיחת גיוס המונים אשר מטרתו גיוס תרומות נוספות מהציבור.

בברכה

עו"ד דן להט

גלוזמן, חוברס, להט ושות'".

ממכתב זה עולה אפוא כי עוד לפני פרסום הסרטון הבטיחה קבוצת הקצינים לארצי, לא רק לממן את הוצאות המשפט אם שמרון יתבע אותו על לשון הרע, אלא גם לשפות אותו, אם יחויב לשלם פיצויים לשמרון, בסכום של עד 100 אלף דולר. בנוסף, התחייבה קבוצת הקצינים לגייס כספים מתורמים נוספים או לפתוח גיוס המונים אם ייגזרו על ארצי פיצויים מעבר לתקרת השיפוי.

 

עמוס בן-אברהם

היות שארצי חתם על התחייבות חוזית שלא לחשוף את זהות הקצינים, ברי כי הוא מכיר את חברי הקבוצה או למצער את חלקם, ורביב מן הסתם מכיר אותה טוב יותר, אולם השניים לא חשפו את שמות חבריה. עם זאת, במהלך המשפט נחשף שמו של אחד מהקצינים המעורבים.

בעדותו במשפט, חשף רביב כי קיבל את כתב השיפוי עבור ארצי מידי אדם בשם עמוס בן-אברהם. רביב הוסיף והעיד כי בן-אברהם הוא הנציג של קבוצת הקצינים.

לעומת זאת, ארצי העיד כי עמוס בן-אברהם הגיע אליו במפתיע, אמר שהוא תת-אלוף ומסר לו את מכתב עורכי הדין. כזכור, במכתב כתוב כי כתב השיפוי ניתן לארצי על פי בקשתו, מה שמעלה את האפשרות שארצי שיקר בעדותו בבית המשפט. אפשרות זו מתחזקת לנוכח גרסא נוספת שמסר ארצי בעדותו ביחס למוסר המכתב ולנוכח העובדה שלא גילה את דבר הפגישה עם בן-אברהם בתצהיר שהגיש לבית המשפט.

על כל פנים, הקצין המדובר הוא קרוב לוודאי תת-אלוף עמוס בן-אברהם שהיה מפקד סיירת מטכ"ל, מפקד חטיבת החרמון, מפקד עוצבת חירם, מפקד מפקדת כוחות אוויר מיוחדים, מפקד אוגדה 720 ומפקד פו"ם. במהלך שנת 2021, השר לביטחון הפנים עמר בר לב מינה את בן-אברהם לתפקיד פרויקטור אכיפת הקורונה.

ארצי הוסיף והסתבך בעדותו, כאשר מסר גרסא שלישית על פיה ניהל משא ומתן מול בן-אברהם. כחלק מגרסא זו העיד ארצי שבן-אברהם אמר לו "שבקבוצה יש גם קצינים וגם אנשים אחרים".

 

אורני פטרושקה

מלבד בן-אברהם, לא חשפו ארצי ורביב את שמותיהם של קצינים נוספים החברים בקבוצה המדוברת. אולם, במהלך עדותו, סיפר ארצי כי אורני פטרושקה פנה אליו והציע לו עזרה פיננסית במימון הגנתו. ארצי העיד כי לא לקח מפטרושקה מאומה אך הלה העמיד לרשותו קצין ביטחון ועורכת דין. ארצי לא זכר אם פטרושקה פנה אליו והציע לו לממן את הגנתו לפני ששמרון הגיש את תביעת לשון הרע או לאחר מכן. ארצי הוסיף וסיפר שאת קצין הביטחון שלח לו פטרושקה משום שפחד שמישהו יתקוף אותו.

פטרושקה הוא יזם מצליח שבשנים האחרונות מקדיש את זמנו לפעילות ציבורית. יחד עם ראש השב"כ לשעבר, עמי אילון, היה ממקימי "המפקד הלאומי". יחד עם אילון ועורך הדין גלעד שר הקים את עמותת "עתיד כחול לבן". הוא משמש כיושב ראש הוועד המנהל של "מולד – המרכז להתחדשות הדמוקרטיה". פטרושקה, ששירת כטייס קרב, גם חבר בקבוצת "פורום הטייסים 555".

מעדותו של ארצי לא ניתן לדעת אם פטרושקה הוא אחד מאותם "אנשים אחרים" שהיו חלק מהקבוצה המדוברת, או שמא פעל בנפרד ממנה.

 

"מהעדויות עולה שמדובר בקמפיין תקשורתי, ומכתב השיפוי עולה שהוא היה מתוזמן"

בפסק הדין כותב השופט זכריה ימיני כי "גרסתו של הנתבע פורסמה מספר ימים מועט לפני הבחירות לכנסת ה-24, כאשר לאחר פרסום זה החלה מתקפה תקשורתית על סמך דברי הנתבע, ובלשון ב"כ הנתבע בסיכומיה, היה מדובר ב'קמפיין', כאשר מהעדויות עולה שמדובר בקמפיין תקשורתי, ומכתב השיפוי עולה שהוא היה מתוזמן".

ואכן, תזמון הפרסום שבועיים לפני הבחירות מרמז שקבוצת הקצינים רצתה שדבריו של ארצי יהיו חלק מקמפיין פוליטי נגד נתניהו. ארצי שכנראה הבין היטב שלא עומדת לו הגנת "אמת דיברתי" ושבמשפט לשון הרע הוא יפסיד וייאלץ לשלם פיצויים לשמרון, דרש לקבל מקבוצת הקצינים לא רק מימון של ההוצאות המשפטיות אלא גם התחייבות שישלמו את הפיצויים שיושתו עליו אם יפסיד. כאמור, קבוצת הקצינים הסכימה לכך ומעבר להתחייבותה לשלם את ההוצאות המשפטיות היא גם התחייבה לשפותו אם יפסיד.

סכום השיפוי שהובטח לארצי שווה, בערכים של היום, כ-370 אלף שקלים. כלומר, ארצי יצטרך לשלם 150 אלף שקלים מעבר לסכום שהובטח לו בכתב השיפוי (כ-50 אלף שקלים פיצויים לשמרון, 50 אלף שקלים שכר טרחה לעורך דינו של שמרון ו-50 אלף שקלים הוצאות לטובת אוצר המדינה). אולם, גם אם קבוצת הקצינים תיאלץ לשלם את כל 525 אלף השקלים שהושתו על ארצי, עדיין מדובר בהשקעה קטנה יחסית בשביל הקמפיין הפוליטי המוצלח שהריצו.

סרטון היוטיוב "העדות המטלטלת נחשפת: החוזה הסודי בין ביבי לשרה!" זכה לצפיות רבות מאוד. חשוב מכך, ארצי קיים, כאמור, בליץ של ראיונות לתקשורת בהם חזר על סיפור החוזה הסודי בין נתניהו לרעייתו. קמפיין הכפשה אפקטיבי, שבועיים לפני בחירות, היה עולה מיליונים לקבוצת הקצינים, אך ארצי סיפק להם הזדמנות לעשות זאת בהשקעה של מאות אלפים ספורים. בהחלט השקעה משתלמת.

אם פטרושקה היה חלק מהקבוצה, אז ההשקעה בארצי היא ממש כסף קטן עבורו. עורך הדין גלעד שר מספר כי באמצע דצמבר 2022, עוד לפני השבעת הממשלה ה-37, התכנסה קבוצה בראשותו ובראשות פטרושקה והרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ. קבוצה זו, אליה הצטרפו עם הזמן גם דינה זילבר, שקמה ברסלר, אילן שילוח, עמוס מלכא ויהודה אדר, תכננה להעמיד "התנגדות לממשלת החושך הזו", כדבריו של שר. הקבוצה הקימה את מטה המאבק נגד הרפורמה המשפטית ושימשה בסיס לתשתית המחאה. סביר להניח שפטרושקה, שהונו נאמד במאות מיליוני דולרים, גם לקח חלק במימון המחאה נגד הרפורמה.

פטרושקה השתתף בזמנו במימון "מחאת בלפור" נגד נתניהו. הוא עצמו סיפר על כך ב-"עוד פודקאסט לסטארטפים", ומסיפורו עולה שהסכומים שהשקיע שם לא פגעו קשות ביתרת הזכות שלו בבנק: "[ראש הממשלה נתניהו] אמר שהטייקונים של השמאל נותנים כסף להפגנות נגדו... זה נכון שאני גם הייתי חלק מהמממנים של המחאה – מחאת בלפור מה שנקרא. בקטנה מבחינתי".

על כל פנים, ארצי (שניכר כי אמינותו אינה גבוהה במיוחד) העיד שלא לקח כסף מפטרושקה והלה רק העמיד לראשותו קצין ביטחון ועורך דין. וזה באמת בקטנה מבחינתו של פטרושקה

 

"קוף"

זכותם של קצינים בכירים בדימוס, ושל כל אזרח אחר, לממן הגנה משפטית עבור נתבעים וזכותם גם לשפות נתבעים שמפסידים במשפט דיבה. ברם, המקרה הזה מלמד על משהו אחר לגמרי. אותה קבוצה של קצינים "וגם אנשים אחרים" רצתה להריץ קמפיין פוליטי נגד נתניהו ולשם כך היא בעצם "שילמה" לארצי כדי שיפרסם לשון הרע נגדו. היות שללא צילום של ההסכם, ללא הקלטה מפלילה של שמרון, וללא עד שיעיד על קיום ההסכם, ארצי לא יכול היה להוכיח "אמת דיברתי", זה היה די צפוי שיפסיד את התביעה. קבוצת הקצינים הבינה היטב שיש סיכוי טוב שארצי יפסיד בתביעת לשון הרע, והאומדן שלה את הפיצויים שבית המשפט יגזור על ארצי לשלם לשומרון לא היו רחוקים מאוד ממה שנפסק בפועל. גם ארצי הבין עוד לפני הפרסום שהוא כנראה יפסיד בתביעת לשון הרע נגדו, שכן למרות דברי הרהב שאמר אחרי פרסום הסרטון, הוא לא הסכים לפרסם את הסיפור לפני שקיבל כתב התחייבות מקבוצת הקצינים.

באחד הדיונים טענה עורכת הדין ליעד ורצהיזר שייצגה את ארצי, כי הוא אינו יודע ממי כתב השיפוי, ובתגובה שאל אותה השופט "האם ארצי הוא למעשה 'קוף'?" (קוף הוא איש קש שמספק כיסוי לפעילות ארגון פשיעה, ושמוצב בחזית הפעילות על ידי בכירי הארגון, כדי שהמשטרה תגיע אליו ולא אליהם). ורצהיזר השיבה בשלילה, אולם כאשר אנשים בעלי אמצעים מפיצים דיבה ולשון הרע באמצעות שליח לדבר עבירה ובחסות הסכם סודיות – זה לא נראה טוב במיוחד. אותם בעלי אמצעים לא מסכנים את עצמם אלא רק מספקים מימון לאיש שיפיץ לשון הרע עבורם ושיעמוד למשפט במקומם. עדיף היה לו כל אותם קצינים ואנשים אחרים שבחרו למממן את הרפתקת לשון הרע של ארצי, היו חושפים את זהותם. ואולי נדע עוד על חברי אותה קבוצה אם וכאשר יסייעו לארצי לגייס את יתרת הסכום שנגזר עליו.

ניסים סופר הוא פובליציסט ועורך אחראי באתר דיומא

users: ניסים סופר

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר