ראש הממשלה בנימין נתניהו   מקור: לע"מ (קובי גדעון)

במהלך סוף השבוע האחרון פונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחדר המיון בבית החולים שיבא בתל-השומר לאחר שחש ברע. נתניהו עבר בדיקות, אושפז בבית החולים במהלך הלילה, ושוחרר למחרת היום. ישיבת הממשלה השבועית שאמורה הייתה להתקיים ביום ראשון – נדחתה ליום שני.

האירוע הזה הסתיים, למרבה המזל, בתוך זמן קצר יחסית, שבמהלכו נתניהו היה בהכרה מלאה ושמר על יכולת תפקוד תקינה. אך האירוע מעורר שאלה משפטית בעלת חשיבות מכרעת: מי ממלא את תפקידו של ראש הממשלה אם, חלילה, ראש הממשלה עובר אירוע רפואי חמור יותר, שפוגע ביכולת התפקוד התקינה שלו, או שהוא נדרש לעבור, בדחיפות, פרוצדורה רפואית מסובכת יותר שמצריכה, למשל, הרדמה למשך מספר שעות?

התשובה לשאלה זו נתונה לנו בסעיף 16 לחוק יסוד: הממשלה, הקובע כי "נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, ימלא את מקומו ממלא מקום ראש הממשלה", שהוא שר בממשלה (וגם חבר כנסת) שמקבל את התואר ממלא מקום ראש הממשלה. אלא שחוק יסוד: הממשלה אינו מחייב את ראש הממשלה למנות ממלא מקום. ראש ממשלה יכול למנות לעצמו ממלא מקום קבוע, ויכול גם שלא. זוהי סמכות שברשות, ולא סמכות חובה. ישנם ראשי ממשלה שמינו ממלאי מקום, וישנם ראשי ממשלה שלא.

נתניהו עצמו, לאורך שנות כהונתו הרבות כראש ממשלה, סירב באופן עקבי, ועדיין מסרב, למנות לעצמו ממלא מקום. אמנם, בממשלה הנוכחית עוטר שר המשפטים, יריב לוין, גם בתואר סגן ראש הממשלה (אולי בשביל לפצות אותו מראש על האכזבות הצפויות לו), אבל מדובר בתואר סמלי נטול כל סמכויות. במצב שבו נפטר ראש הממשלה או נבצר ממנו למלא את התפקיד באופן זמני או קבוע, האדם שמקבל את סמכויותיו של ראש הממשלה הוא ממלא מקום ראש הממשלה, וכזה לא מונה בממשלה הנוכחית.

בכל הפעמים שנתניהו עמד בראש הממשלה הוא החליט שלא לבחור ממלא מקום משיקוליו הוא (מוזמן הקורא לשער מהם שיקולים אלו). הפעם היחידה שנכפה עליו למנות ממלא מקום הייתה בממשלת החילופים שהוקמה עם בני גנץ, שאז נקבע בחקיקה שראש הממשלה החלופי יכהן גם כממלא מקום ראש הממשלה (ראו סעיף 43ב בחוק יסוד: הממשלה).

חוק יסוד: הממשלה מתייחס גם לאפשרות בו לא מונה ממלא מקום ראש הממשלה, וקובע כי במצב בו נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, ואין ממלא מקום לראש הממשלה, "תקבע הממשלה שר אחר, שהוא חבר הכנסת" למלא את תפקיד ממלא המקום. הסדר כזה פותח פתח מסוכן. אם חלילה יקרה משהו לראש הממשלה, עוד עשויה להתפתח בממשלה "מלחמת ירושה" על תפקיד ממלא המקום. על סכנותיה של התפתחות כזו, במיוחד במסגרת חוסר היציבות הפוליטית בה אנו נתונים, אין צורך להכביר מילים.

נאחל כמובן לראש הממשלה בריאות טובה ואריכות ימים, אך למען סדרי ממשל תקינים ולהבטחת היציבות המשטרית, ראוי שימנה לעצמו ממלא מקום, ויפה שעה אחת קודם.

ד"ר יעקב בן-שמש הוא מרצה בכיר למשפט חוקתי ומנהלי בפקולטה למשפטים, הקריה האקדמית אונו

users: יעקב בן-שמש

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר