ציפורים בלונדון   מקור: פקסהיר

ריי נשוי לגארתיין והשניים מצפים להולדת ילדם הראשון. חלקו הראשון של הרומן "חטאים והפרעות קלות" מוקדש לתיאור חיי השגרה של הזוג. אנו למדים על עבודתו ככותב תוכן לאתרים טכנולוגיים, על עבודתה כאחות בטיפול נמרץ ועל חבריהם הקרובים. ריי חש אהבה עזה לגארתיין והשניים חולקים קשר אינטימי וחם: "גארתיין שלחה לי הודעה: איזה פחד. תיזהר. XXX. שלוש נשיקות בזו אחר זו. הרגשתי כמו מכונת מזל". ריי וגארתיין גם מחפשים דירה לרכישה ודומה שהם מצויים במסלול הסטנדרטי ההופך שתי ישויות נפרדות למשפחה אחת.

אולם הדברים אינם מתפתחים כמצופה. כבר בתחילת הספר, כאשר ריי מבקר את אשתו בטיפול הנמרץ, הוא מוצא אותה ישנה בחדר המנוחה עם שתי כריות. הפרט האזוטרי הזה מעורר את חשדו וקנאתו עד כי נדמה שמשהו התקלקל בבוחן המציאות שלו: "הבחנתי במעורפל בעוד שניים מחבריה לעבודה, אח ואחות, ששכבו מולה על כורסאות משני צדי החדר. הגבר, כך ראיתי, היה גבוה מאד, ומפני שלא היה מסוגל להשתרע על הכורסאות למלוא אורכו הוא הניח את ראשו על כפות ידיו. עלה בדעתי שהוא נתן את הכרית שלו לאשתי, דבר שעורר בי תחושות של הכרת תודה וזעם בו זמנית. היה לי חשוב לדעת אם הכרית שלו היא זו שמונחת מתחת לראש שלה או זו שבין רגליה... האם לא מדובר בחציית קו?".

מפה העניינים ממשיכים ומדרדרים עבור ריי. בלונדון בה גרים השניים פורצות מהומות שעה שריי נמצא במפגש בפארק עם חברים. הוא נקלט בעדשת מצלמה והופך לכרזת התנגדות לבוזזים, אף על פי שלא נטל כל חלק במהומות. בתמימותו הוא פונה אל תחנת המשטרה כדי למחות על הטעות שנעשתה, אבל המשטרה עוצרת אותו, מוגש נגדו כתב אישום ובמשפט נגזר עליו עבודות שירות ומעצר בית בלילות למשך שמונה חודשים. כעת, כשהוא במאסר בית לילי ושמו מוכפש, מעסיקים אינם מעוניינים כי יכתוב תוכן עבורם. ריי המובטל שוקע במרמור, חלומו על בית משלו הולך ומתפוגג והקשר הזוגי מתחיל להתערער.

הכריכה הקדמית של הספר מבטיחה "קומדיה על חיי הנישואין" ואילו הכריכה האחורית טוענת כי מדובר ב-"רומן מצחיק, נוקב ושנון להפליא" ומדמה את סגנונו של הסופר, ג'ו דנתורן, לסגנונם של רודי דויל, ניק הורנבי ומארק האדון. ובכן, הספר כלל לא מצחיק. אפילו חיוך אחד לא עלה על פני לאורך 200 העמודים של הספר. ולא, הכתיבה ממש לא משעשעת כמו זו של הורנבי והאדון. התחושה העיקרית שהתעוררה בקרבי הייתה חמלה כלפי הגיבור שהקרקע נשמטת תחתיו. [זהירות, ספויילר] החשד התמוה של ריי בזוגתו, מתברר כנכון, היא עוזבת אותו עבור אותו גבר גבוה העובד עמה ואת מקומה של המסגרת המשפחתית החמה מחליף גיהנום של משפחה שסועה: "אני מחכה שצחוקו של בובי יתפוגג ורק אז אני יורד בשלושה צעדים אטיים עד דלת הכניסה של המרתף, כך שעד שאנחנו מגיעים למטה הבן שלי כבר שותק, ועצב שאני יודע שלא יעבור במהרה מכביד עליו כמשקולת מבפנים... אני תמיד מרגיש חסר משקל ברגע שבובי כבר איננו. באמצע החזה יש לי חור בצורת הבן שלי".

למרות שההבטחות על הכריכה לא קיומו ולמעשה מדובר ברומן מלנכולי, נהניתי מקריאתו. הטקסט זורם וסיימתי את הספר בערב אחד. מומלץ.

חטאים והפרעות קלות / ג'ו דנתורן
מטר, 2019
תרגום מאנגלית: מרב זקס-פורטל
200 עמודים

דניאלה ש. היא מבקרת הספרים של אתר דיומא

users: דניאלה ש.

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר