איתמר בן גביר בכנסת   מקור: דוברות הכנסת (נועם מושקוביץ)

הריאיון של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר היום לוול סטריט ג'ורנל גרר תגובות נזעמות במערכת הפוליטית הישראלית, ובצדק. הסערה התעוררה לאחר שבן גביר אמר כי "במקום לתת לנו גיבוי מלא, ביידן עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק [לרצועת עזה] שמגיע לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, התנהלות ארצות הברית הייתה שונה לחלוטין".

השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ אמר בתגובה כי "מותר שיהיו מחלוקות, גם עם בת בריתנו הגדולה והחשובה ביותר, אך עליהן להתנהל בפורומים הרלוונטים ולא בהתבטאויות חסרות אחריות בתקשורת, שפוגעות ביחסים האסטרטגיים של מדינת ישראל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי בעת הזו". גנץ הוסיף כי "ראש הממשלה צריך לקרוא לסדר את השר לבט"פ, שבמקום לטפל בסוגיות ביטחון הפנים – גורם נזקים אדירים ליחסי החוץ של ישראל". ראש האופוזיציה יאיר לפיד קבע כי "הראיון שנתן בן גביר לוול סטריט ג'ורנל הוא פגיעה ישירה במעמדה הבינלאומי של ישראל, פגיעה ישירה במאמץ המלחמה, מזיק לבטחון ישראל ובעיקר מוכיח שהוא לא מבין כלום במדיניות חוץ. הייתי קורא לראש הממשלה לרסן אותו, אבל אין לנתניהו שום שליטה על הקיצונים בממשלתו". יושבת הראש היוצאת של מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "את מה שנתניהו עשה נגד אובמה ונגד ביידן בכסות מנהיגותית, בן גביר עושה בכסות הפרחח. בשני המקרים, זה עוד חלק מההרס שנתניהו הביא ומביא על ישראל מאז שהוא ובן גביר הסיתו נגד רבין ועד היום, שהם מסיתים נגד ביידן". ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת מרומזת על בן גביר כאשר אמר בישיבת הממשלה "יש כאלה שאומרים 'כן' לכל דבר, במקומות שחייבים להגיד 'לא'. הם מקבלים מחיאות כפיים מהקהילה הבין-לאומית, אבל מסכנים את הביטחון הלאומי שלנו. ויש כאלה שאומרים 'לא' לכל דבר, מקבלים מחיאות כפיים בבית, אבל גם הם מסכנים אינטרסים חיוניים".

אכן, לבן גביר אין הכרת הטוב. הנשיא ג'ו ביידן מספק לישראל תמיכה מדינית וסיוע צבאי, וזאת למרות שהוא משלם על כך מחיר פוליטי כבד במפלגתו שלו. אולם, כל הפוליטיקאים שהתייחסו לריאיון של בן גביר בוול סטריט ג'ורנל עסקו אך ורק בביקורת שמתח על הנשיא האמריקאי ואף אחד מהם לא התייחס לעמדות שהציג השר לביטחון לאומי בריאיון.

במאמר בעיתון אמריקאי חשוב, בן גביר, שר ישראלי בכיר וחבר קבינט, הציג תוכנית לגרש "מרצון" יותר משני מיליון עזתים מרצועת עזה, וליישב שם ישראלים במקומם. הוא אמר לכתב העיתון כי תוכניתו היא לעודד עזתים להגר מרצון למקומות אחרים בעולם באמצעות תמריצים כספיים. בן גביר הוסיף והסביר כי העזתים יהיו פתוחים לרעיון הזה לאחר שערך דיונים עם פלסטינים מיהודה ושומרון ועיון בחומרי מודיעין שנחשף אליהם כשר (הוא סירב לפרט מה בדיוק נטען בחומרים מודיעיניים אלו).

לא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמילא פיו מים, לא השר בני גנץ, שהתייחס רק לביקורת על נשיא ארצות הברית, לא כל המתיימרים להיות ימין מתון כמו גדעון סער, ולא ראש האופוזיציה יאיר לפיד, באו ואמרו בקול ברור: "אנחנו לא מתכוונים לגרש את הפלסטינים תושבי רצועת עזה ולהחליפם במתיישבים יהודים". וכך, דעת הקהל האמריקאית מבינה שהקולות המתונים בממשלה ובכנסת אמנם מתנגדים לביקורת שמתח בן גביר על הנשיא ביידן, אבל אינם מביעים שום התנגדות פומבית לתוכנית של השר לביטחון לאומי ביחס לרצועת עזה, וזאת למרות שמבחינה עקרונית רובם ככולם מתנגדים לה בכל תוקף.

ושוב אפשר לראות כיצד הפוליטיקאים המתנגדים לימין הקיצוני, מתמקדים רק במה שקל ונוח ובורחים מהעיסוק בעיקר.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר