חברת הכנסת מירב כהן, 2019   מקור: לע"מ (חיים צח)

חברת הכנסת מירב כהן ממפלגת "יש עתיד" צייצה אתמול שברמה "האסטרטגית והמדינית" מי שבנה את קונספציית "ההכלה" ומי ששילם "פרוטקשן לחמאס כל חודש", לא היה הדרג הצבאי. כהן מתכוונת, כמובן, לכך שממשלות נתניהו קידמו את קונספציית הכלת החמאס, ובמסגרת מדיניות זו לא רק שנמנעו ממיטוט שלטונו ברצועת עזה, אלא גם חיזקו אותו אמצעות העברת כספים ומשאבים.

כהכללה, כהן מתארת נכונה את קונספציית ההכלה שקידם ראש הממשלה בנימין נתניהו מאז 2009. כגילוי נאות אציין שגם אני תמכתי בקונספציה זו (ולמיטב שיפוטי כך גם רוב מוחלט בציבור הישראלי).

עם זאת, כנראה נשמט מזיכרונה של כהן שהיא עצמה הייתה שרה בממשלה שאימצה בחפץ לב את קונספציית ההכלה של שלטון החמאס. ראש הממשלה נפתלי בנט לא הורה לצה"ל להיכנס לרצועת עזה ולמוטט את שלטון החמאס וגם ראש הממשלה יאיר לפיד לא עשה זאת. נהפוך הוא. ממשלת בנט-לפיד, שכהן הייתה שרה בה, הגדילה וגיוונה את תשלומי "הפרוטקשן" לשלטון החמאס. כזכור, הממשלה בה הייתה חברה החליפה את מזוודות הכסף שלא הצטלמו כל כך טוב מבחינת ישראל, בהעברת דלקים לרצועה בשווי זהה. את הדלק מכר החמאס לאוכלוסייה העזתית, והרוויח כך יותר כסף ממה שקיבל במזוודות (ד"ר אודי לוי הסביר כי במנגון החדש החמאס למעשה "מרוויח פעמיים", פעם אחת בהכנסות ממכירת הדלקים לתחנות הדלק הפרטיות ברצועה ופעם שנייה בתקבולי המיסים ממכירת הדלקים לצרכנים). ממשלת השינוי אף אפשרה לאלפי פועלים עזתים להיכנס לישראל ובכך תרמה רבות לחיזוק שלטון החמאס ולשיכוך אי שביעות הרצון הציבורית ברצועה כלפיו (וכפי הנראה אפשרה כך לארגון הטרור גם להשתמש בהכנסת הפועלים כדי לאסוף מודיעין למתקפת השבעה באוקטובר).

אבל מירב כהן לא רק הייתה חלק מממשלה שאימצה את קונספציית הכלת שלטון החמאס וששילמה לו פרוטקשן אלא שהיא עצמה תמכה בהתלהבות במדיניות זו.

כך, למשל, כהן חילקה שבחים למבצע "עלות השחר" בו השקיעה ישראל מאמצים רבים לא לפגוע בכוחות החמאס. כהן קראה להמשיך בנתיב של מנופי לחץ כלכליים על שלטון החמאס ולדבריה נתיב זה "הוכיח את עצמו מעל לכל ספק, אחרת היינו מידרדרים למערכה הרבה יותר קשה. יש להם מה להפסיד". כהן אף הסבירה שהחלטת הממשלה לאפשר כניסתם של 15 אלף פועלים עזתים ביום לישראל, סייעה "להגביר את הלחצים" על החמאס. כלומר, כהן אימצה בחדווה הן את קונספציית ההכלה והן את מה שהיא מכנה עתה העברת "פרוטקשן" לחמאס ואף דבררה פעולות אלו.

מילא אם כהן הייתה מציינת בציוץ שלה כי היא סבורה עתה שהמדיניות שהממשלה בה הייתה חברה והיא עצמה, תמכו בה, הייתה טעות מרה. אבל היא לא עשתה זאת. כהן תקפה, בלשון עקיפין, את ממשלות נתניהו על אותה מדיניות שהיא עצמה תמכה בה כשרה בממשלת השינוי, וכנראה קיוותה שציבור הקוראים את דבריה לא יזכור זאת.

ניסים סופר הוא פובליציסט ועורך אחראי באתר דיומא

users: ניסים סופר

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר