איתמר בן גביר   מקור: דוברות הכנסת (נועם מושקוביץ)

בשבוע שעבר התראיין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחדשות 12. במהלך הריאיון אמר בן גביר את הדברים הבאים: "הזכות שלי, של אשתי, של הילדים שלי להסתובב בכבישי יהודה ושומרון יותר חשוב מזכות התנועה של הערבים... זכות החיים שלי קודמת לזכות התנועה". דבריו של בן גביר נתפסו ככוונה לקדם אפרטהייד ועוררו סערה בארץ ובעולם.

כל מי שמכיר את ההיסטוריה של בן גביר לא הופתע. זה האיש וזו משנתו. אבל האשם המרכזי בנזק שהלה גורם לישראל, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו שהחליט לכלול בממשלתו את "עוצמה יהודית", מפלגתו של בן גביר – ממשיכתה של תנועת "כך" של מאיר כהנא. במאמר זה אדון בקשר ההיסטורי והאידיאולוגי הישיר שעובר בין "כך" ל-"עוצמה יהודית" ובין כהנא לבן גביר.

 

"כך"

זמן קצר אחרי שעלה לישראל בשנת 1971, הקים מאיר כהנא את תנועת "כך". בבחירות לכנסת השמינית (1973), התשיעית (1977) והעשירית (1981) התמודדה רשימה מטעם תנועת "כך" לכנסת אולם לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה.

בבחירות לכנסת ה-11 (1984) פסלה ועדת הבחירות המרכזית את רשימת "כך" בהנהגת כהנא "מן הטעם כי רשימה זו דוגלת בעקרונות גזעניים ואנטי-דמוקרטיים, העומדים בסתירה להצהרת העצמאות של מדינת ישראל, תומכת בגלוי במעשי טרור, מנסה ללבות שנאה ואיבה בין חלקים שונים של האוכלוסייה בישראל, מתכוונת לפגוע ברגשות וערכים דתיים של חלק מאזרחי המדינה, ושוללת במטרותיה את אושיות היסוד של המשטר הדמוקרטי בישראל". "כך" ערערה על הפסילה, ובית המשפט העליון קבע כי אין עילה חוקית לפסול את הרשימה ואפשר לה לרוץ לכנסת. הרשימה זכתה בבחירות למנדט אחד, וכהנא היה לחבר כנסת.

בשנת 1985 שונה חוק יסוד: הכנסת כך שמפלגות בעלות מצע גזעני לא תוכלנה להתמודד לכנסת. בבחירות לכנסת ה-12 (1988) שוב נפסלה רשימת "כך" על ידי ועדת הבחירות המרכזית. הפעם אישר בית המשפט העליון את הפסילה על בסיס השינוי בחוק יסוד: הכנסת, ונאסר על הרשימה להתמודד לכנסת. בשנת 1990 נרצח כהנא בעת ביקור בניו יורק על ידי טרוריסט מוסלמי.

בשנת 1994 רצח ברוך גולדשטיין, פעיל "כך" ומי שעשור קודם לכן היה מועמד מספר שלוש ברשימתה לכנסת, 29 מתפללים מוסלמים במערת המכפלה. בעקבות הטבח במערת המכפלה, הוצאה תנועת "כך" מחוץ לחוק לאחר שהוכרזה כארגון טרור.

MK Meir Kahane Adressing The Knesset 1988 Saar Yaacov

חבר הכנסת מאיר כהנא נואם במליאת הכנסת

 

מ-"כך" ל-"עוצמה יהודית"

אחרי שתנועת "כך" הוצאה מחוץ לחוק, נאלצו פעיליה להקים התארגנויות חדשות. ברוך מרזל, מי שהיה מזכיר סיעת "כך" בכנסת, הפך אחרי הירצחו של כהנא, ליושב ראש התנועה. בשנת 2004 הקים מרזל את מפלגת "חזית יהודית לאומית" כדי להתמודד בבחירות לכנסת ה-17. ד"ר מיכאל בן ארי, המגדיר עצמו בתור "תלמידו וממשיך דרכו של הרב כהנא", נבחר לכנסת ה-18 כנציג מטעם "חזית יהודית לאומית" בתוך רשימת האיחוד הלאומי. במהלך הקדנציה הוא פרש מן האיחוד הלאומי, וסיעתו נקראה "עוצמה לישראל". לקראת הבחירות לכנסת ה-20 שינתה המפלגה את שמה ל-"עוצמה יהודית".

במהלך הבחירות לכנסת ה-21 תיווך נתניהו את צירופה של "עוצמה יהודית" לרשימת "איחוד מפלגות הימין" שכללה גם את מפלגות "הבית היהודי" ו-"האיחוד הלאומי-תקומה". אחרי שבית המשפט העליון קבע שבן ארי מנוע מלהתמודד לכנסת הפך איתמר בן גביר, פעיל "כך" לשעבר, לנציג הבכיר של "עוצמה יהודית" בתוך "איחוד מפלגות הימין" אולם לא הצליח להיכנס לכנסת ה-21. בבחירות לכנסת ה-22 רצה "עוצמה יהודית" ברשימה עצמאית בראשות בן גביר, אולם מועמדותם של מרזל ושל בנצי גופשטיין נפסלה בגין הסתה לגזענות.

בבחירות לכנסת ה-24 רצו המפלגות "עוצמה יהודית", "נעם" ו-"האיחוד הלאומי-תקומה" במסגרת רשימת "הציונות הדתית". בן גביר הוצב במקום השלישי ברשימה ונבחר לכנסת. בבחירות לכנסת ה-25 שוב רצו שלוש המפלגות ברשימה אחת וקיבלו 14 מנדטים יחד. אחרי הבחירות התפצלה רשימת "הציונות הדתית" בהסכמה לשלוש סיעות, וכיום יש לסיעת "עוצמה יהודית" שישה נציגים בכנסת.

מפלגת "עוצמה יהודית" היא אפוא גלגולה של תנועת "כך". אבל הקשר בין המפלגה לבין התנועה הוא לא רק קשר היסטורי אלא גם קשר אידיאולוגי הדוק, ובן גביר הוא ממשיכו של כהנא.

 

המשנה הכהניסטית

תורת הגזע של כהנא מבוססת על פרשנות פונדמנטליסטית מעוותת של פסוקים בתורה. לא "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם", לא "מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה" ואפילו לא "לֹא תִרְצַח". הפסוק המכונן שהמוטציה הכהניסטית מתבססת עליו הוא "לֹא תְחָנֵּם". בספר דברים נאמר: "כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָשַׁל גּוֹיִם רַבִּים מִפָּנֶיךָ, הַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי, שִׁבְעָה גוֹיִם רַבִּים וַעֲצוּמִים מִמֶּךָּ. וּנְתָנָם ה' אֱלֹהֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהִכִּיתָם, הַחֲרֵם תַּחֲרִים אֹתָם, לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית וְלֹא תְחָנֵּם". הפסוקים, המדברים על עמים מסוימים בסיטואציה מסוימת, הפכו אצל כהנא לעיקר העיקרים של היהדות. ומכאן, עיקר תורתו – אסור לגויים לגור בארץ ישראל.

הפסוק השני העומד ביסוד התורה הכהניסטית הוא "לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם" (שיכים הם קוצים). בספר במדבר נאמר: "וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים". הפסוק הזה מזהיר מפני מה שצפוי אם ההשמדה של עממי כנען לא תהיה טוטלית. מי שיישארו בארץ, יהפכו לגיס חמישי קבוע שתמיד ישנא את עם ישראל ולא יפסיק להילחם בו. ולכן, אסור לרחם על הגויים ואין להשאיר אפילו אחד מהם בארץ ישראל. כהנא ייחס חשיבות כה רבה לפסוק זה שאף קרא לאחד מספריו "לשכים בעיניכם".

עיקר אמונה כהניסטי נוסף הוא הנקמה והחובה לנקום בגויים. הנקמה נחשבת המידה הטובה והצודקת ביותר בתורה הכהניסטית: "התורה חוגרת שק על סילוף וזיוף המושג של נקמה, כאילו הנקמה היא דבר שלילי ורע במהותו. ונהפוך הוא! אין מדה יותר מעולה וצודקת ממדת הנקמה במקומה". לא זאת בלבד, כהנא קבע כי הנקמה בגוי היא הוכחה לקיומו של האלוהים.

ואיך מגשימים את "לא תחנם" ו-"לשכים בעיניכם" שמקדשים את החתירה לטיהור ארץ ישראל מערבים ומגויים אחרים, עד האחרון בהם, ואת הנקמה בגויים – עיקרי האמונה היסודיים של התנועה הכהניסטית? באמצעות האגרוף כמובן (הסמל של תנועת "כך", ועוד לפני כן של הליגה להגנה יהודית (Jewish Defense League) שהקים כהנא בארצות הברית, הוא אגרוף בתוך מגן דוד שחור על רקע צהוב).

החזון הכהניסטי, אם התנועה הזו תצליח לתפוס את השלטון ולממש את רצונה, הוא לגרש את כל הגויים מארץ ישראל. ברי כי גירוש כזה יביא למלחמה נוראה, לקרע עצום בעם היהודי ולהפיכתה של ישראל למדינה מוקצית מחמת מיאוס, אבל ממתי זוטות כאלו מעניינות קנאים פנאטים?

וכל עוד הכהניסטים אינם בשלטון ולא יכולים לארגן את גירושם של כל הערבים (וכל שאר הגויים) מארץ ישראל, יש לפגוע בערבים ולמרר את חייהם כדי שיסתלקו. לכן, מי שפוגע בערבים הופך מיד לגיבור הכהניסטים.

 

בין גולדשטיין לבן גביר

ברוך גולדשטיין, המחבל רוצח ההמונים, היה תלמיד מובהק של כהנא ופעיל בכיר בתנועת "כך". כאמור לעיל, גולדשטיין היה המועמד במקום השלישי ברשימת "כך" בבחירות לכנסת ה-11. הוא גם נבחר מטעם התנועה למועצת קריית ארבע.

בחג פורים שחל בשנת 1994, רצח גולדשטיין הכהניסט 29 פלסטינים ופצע 125 נוספים בירי שפל ופחדני באנשים לא חמושים במהלך תפילתם. כל חטאם של הנטבחים במערת המכפלה היה היותם מוסלמים.

בעקבות הטבח, הפך גולדשטיין לגיבורם של הכהניסטים. זמן קצר לאחר הטבח התראיין בן גביר, שהיה אז בן 17, לתוכנית בטלוויזיה הקהילתית, ואמר את הדברים הבאים: "כל שבוע אנחנו שומעים על עוד יהודי שנרצח ועוד יהודי שנרצח – נמאס. סוף סוף קם יהודי, יהודי גדול, הצדיק הד"ר גולדשטיין ה' יקום דמו".

שנה לאחר הטבח, התחפש בן גביר לגולדשטיין בחג הפורים. בשנים שלאחר מכן המשיך בן גביר להשתתף בהילולות פורים שנערכו במתחם הקבר של גולדשטיין שהפך לאתר עלייה לרגל לכהניסטים. ב-2002, אחרי שהמשטרה החליטה לאסור על פעילי הימין הקיצוני לערוך הילולת פורים סביב קברו של גולדשטיין הסביר בן גביר כי "עבורנו ד"ר גולדשטיין הוא קדוש וגיבור שנמאס לו מהפקרת הדם היהודי ומאוזלת ידה של הממשלה. ההילולה נועדה להכיר ולהוקיר את זכרו. המצב היום דומה ואף חמור יותר מהמצב בתקופת גולדשטיין. גם אז, כמו היום, נרצחו יהודים, גם אז הממשלה שתקה, ולכן ההערכה שלנו שגולדשטיין חדש זה רק עניין של זמן". במשך שנים לאחר הטבח, תלה בן גביר בביתו תמונה של ברוך גולדשטיין.

מאז נכנס לפוליטיקה נאלץ בן גביר "לרכך" את עמדותיו. הוא הסיר את תמונתו של גולדשטיין, טען שכבר אינו רואה ברוצח גיבור, ואמר שכיום יש דברים בהיסטוריה של כהנא שהוא "פחות מסכים איתם". אולם, מדובר בלא יותר בשינוי התנהגות קוסמטי מטעמים טקטיים כדי שיוכל להיבחר לכנסת ולהיות חלק מממשלת ימין. כך, למשל, כשהוריד את תמונתו של גולדשטיין, הסביר כי עשה זאת "כדי למנוע ממשלת שמאל", ולא מטעמים מוסריים, חלילה.

בעוד כהנא יצא בריש גלי ובשפה בוטה נגד תפיסות אלמנטריות של דמוקרטיה ושל זכויות אדם, תלמידו הרוחני בן גביר הרבה יותר מתוחכם ממנו. את מסריו הגזענים הוא מסווה במתק שפתיים, ולכן בהיבטים מסוימים הוא מסוכן יותר מכהנא. בשבוע שעבר, מתק השפתיים לא הצליח להסוות את המטרות האמיתיות של בן גביר, וממשיך דרכו של כהנא בסך הכל שב וחשף את פרצופו האמיתי.

אורי הייטנר הוא איש חינוך ופובליציסט 

users: אורי הייטנר

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר