מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו   מקור: לע"מ (עמוס בן גרשום)

במהלך ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל עלתה מדבריו ביקורת מרומזת על הרפורמה המשפטית שהממשלה מקדמת. הוא הזכיר כי היחסים בין ארצות הברית לישראל נטועים באינטרסים וערכים וזה כולל, בין היתר, תמיכה בעקרונות ובמוסדות הדמוקרטיים, ומערכת משפט שווה לכולם.

באופן אישי השתכנעתי לגמרי מהרמיזות של בלינקן והגעתי למסקנה שבמקום השינוי שהרפורמה מציעה ביחס לוועדה לבחירת שופטים יש לאמץ מנגנון בחירת שופטים "אמריקאי" יותר.

ב-50 מדינות ארצות הברית נהוגות שיטות שונות לבחירת השופטים לבתי המשפט העליונים המדינתיים. בחלק מהמדינות הציבור בוחר את השופטים לבית המשפט העליון המדינתי בבחירות ישירות. יש מדינות בהן נבחרים השופטים על ידי נבחרי הציבור (מושל המדינה או בתי הנבחרים במדינה או שילוב ביניהם). במדינות אחרות נבחרים השופטים על ידי המושל מתוך רשימה שמכינה עבורו ועדה מקצועית שאת רוב חבריה או כולם ממנים נבחרי הציבור. ויש גם מדינות בהן נבחרים השופטים על ידי המושל מתוך רשימה שמכינה עבורו ועדה מקצועית שרק מיעוט ממונים על ידי נבחרי הציבור – ובמדינות אלו עומד המינוי לאשרור של הציבור בבחירות ישירות (במדינות אלו השופטים עומדים לבחירות אשרור ישירות חוזרות בפרקי זמן מוגדרים). כלומר, למרות ההבדלים הניכרים בשיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון המדינתי בין מדינה למדינה דבר אחד משותף לכולן – בחירת השופטים מסורה לידי הציבור במישרין או בעקיפין.

בבית המשפט העליון של ארצות הברית נבחרים השופטים על ידי הנשיא ומאושרים על ידי הסנאט. שופטים אלו נבחרים על בסיס עמדותיהם הפוליטיות והאידיאולוגיות. לפני שהם מקבלים את אישור הסנאט, המועמדים לבית המשפט העליון חייבים לעבור הליך שימוע בו הם מתושאלים על ידי נבחרי הציבור בנוגע לעמדותיהם.

לפיכך, אני מציע שישראל תאמץ את שיטת בחירת השופטים של בית המשפט העליון ארצות הברית תוך התאמות לדמוקרטיה הפרלמנטרית שלנו – רפורמה שבלינקן ודאי יברך עליה. הממשלה תבחר את המועמדים לבית המשפט העליון ואז יידרש אישור של הכנסת ברוב מוחלט. יודעים מה, נוסיף "בלם" נוסף שאינו קיים בשיטה האמריקאית לשיטה הישראלית: אם 55 חברי כנסת יתנגדו למועמד הנבחר של הממשלה – הוא לא יאושר.

מסיקור הביקור בתקשורת הבחנתי בהתרגשות רבה שהתעוררה בקרב עיתונאים מהביקורת המרומזת של בלינקן על הרפורמה. אני בטוח אפוא שכל מתנגדי הרפורמה ותומכיהם בתקשורת שהעלו על נס את הביקורת של בלינקן, יאמצו בהתלהבות את שיטת בחירת השופטים בהשראה אמריקאית המוצעת לעיל. אני בטוח שאפילו נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תברך על אימוצה של שיטה כה דמוקרטית. ספוילר: זה לא יקרה כי כל המתנגדים לרפורמה לא רוצים שום רפורמה, הם רק רוצים לשמר את שלטון המשפטנים.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר