היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה   מקור: לע"מ (נתן ווייל)

עורכת הדין גלי בהרב-מיארה שבה ומוכיחה את גחמנותו של שלטון היועצים המשפטיים לממשלה. היועצת המשפטית לממשלה אוסרת פעולות שלטוניות ומתירה פעולות אחרות אך ורק בהתאם לרצונה ולנטיות ליבה. אין שום רציונל משפטי עקבי במעשיה, אלא גחמנות גרידא. לזכותה של בהרב-מיארה ייאמר שהיא לא היועצת המשפטית לממשלה הראשונה הנוהגת כך, ולמעשה מדובר במאפיין קבוע של שלטון היועצים המשפטיים מזה יותר משני עשורים.

כידוע, ב-23 השנים האחרונות המציאו היועצים המשפטיים לממשלה שלל מגבלות כוזבות על ממשלות מעבר – מגבלות העומדות בניגוד מפורש לחוק יסוד: הממשלה. אולם, מגבלות אלו נועדו להגביל את נבחרי הציבור אך הן לעולם לא מגבילות את היועצים המשפטיים לממשלה, כפי שנראה להלן.

לפני כחודש, אישרה היועצת המשפטית לממשלה למנות רמטכ"ל בזמן ממשלת מעבר. המגבלות המומצאות על ממשלות מעבר אמנם קבעו שיש להיזהר במינויים בזמן בחירות, אבל היועצת המשפטית לממשלה מצויה מעל זוטות כגון אלו. גם העובדה שאפשר להאריך את כהונתו של הרכטכ"ל אביב כוכבי במספר חודשים או אפילו בשנה לא הסיטה אותה מהחלטתה. אפילו הנחיית היועץ המשפטי לממשלה המציינת ביחס להליך מינוי של משרה בכירה הפטורה פטור מלא מהליך תחרותי – כלומר, בחירה על ידי גורם ממנה ללא מכרז או ועדת איתור – כי "ככל שמשרה כזו התפנתה או צפויה להתפנות, יש לבחון את האפשרות להאריך באופן זמני את כהונתו של בעל התפקיד המכהן" לא הביאה אותה לשנות את דעתה (הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 1.1501). בהרב-מיארה החליטה שהמינוי מותר, ורצונה הוא הקובע.

את החלטתה לאשר את מינוי הרמטכ"ל בממשלת מעבר הסבירה היועצת המשפטית לממשלה באופן הבא: "שנת 2023 צפויה להיות תחילתה של תקופה אסטרטגית חדשה, הדורשת היערכות והתמודדות עם אתגרים ביטחוניים ייחודיים וחריגים. מצב דברים זה מחייב היערכות מיידית ורציפה כבר במהלך החודשים הקרובים בואכה תחילת שנת 2023, לצורך ההיערכות הנדרשת. עוד הובהר בהקשר זה, כי קיימת חשיבות רבה בכך שהרמטכ"ל שיתמודד עם האתגרים הביטחוניים בשנת 2023 ובשנים שאחריה ייכנס לתפקידו מוקדם ככל שניתן, כך שבחודשים הראשונים של שנת 2023 יכהן בתפקיד הרמטכ"ל מי שינהיג את צה"ל בהתמודדות בפועל עם אתגרים אלה". על כך אפשר לומר כי אם שנת 2023 היא כה קריטית מבחינה ביטחונית ואסטרטגית, עד שנדרשת היערכות מיוחדת מול אתגרים ביטחוניים ייחודיים וחריגים, אז קל וחומר שמן הראוי להאריך את כהונתו של כוכבי המנוסה ולא למנות רמטכ"ל חדש וחסר ניסיון בפיקוד על הצבא כולו.

אותה יועצת משפטית לממשלה החליטה עתה לאסור על מינוי של מפקד קבוע לגלי צה"ל בגלל שיש ממשלת מעבר. מסתבר אפוא שאת המינוי החשוב ביותר במערכת הביטחון אפשר לבצע בממשלת מעבר אבל מינוי שולי יחסית אי אפשר. אגב, את מפקד גל"צ ממנים לאחר המלצה של הליך איתור – וההנחיות המומצאות של היועצים המשפטיים לממשלה קובעות שהליכי בחירה כאלו שהם בעלי "אופי מקצועי, תחרותי, שוויוני ופומבי", ניתנים לביצוע בממשלת מעבר, ולבטח הן עדיפים על מינויים הפטורים פטור מלא מהליך תחרותי, כהליך המינוי של הרמטכ"ל. לא זאת בלבד, בניגוד לפיקוד הצבא שם כבר יש רמטכ"ל מנוסה שאפשר להאריך את כהונתו, בגלי צה"ל יש רק ממלאת מקום למפקד שמונתה באופן זמני לפני כשנה. אבל כל זה לא משנה לבהרב-מיארה, המושלת ביד רמה על הממשלה ועלינו.

אדם חשדן יותר ממני היה תמה איך שתי הפעולות מיטיבות עם שר הביטחון בני גנץ, כנראה באופן מקרי לחלוטין. כידוע, גנץ רוצה במינוי הרמטכ"ל, ואילו את ממלאת מקום מפקד גלי צה"ל, הוא עצמו בחר ומינה (ללא הליך איתור) ונאלץ להתחיל במינוי מפקד קבוע רק לאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ בנושא. אגב, גלית אלטשטיין שמונתה על ידי גנץ לכהונה זמנית של שלושה חודשים לפני כשנה, הדיחה את אמיר איבגי מראשות מחלקת החדשות, הדיחה את יעקב ברדוגו מהגשת יומן הערב של גלי צה"ל (מה שהביא לעזיבתו את התחנה) והורידה את תוכניתו של ישי שנרב – שלושתם אנשי ימין (וברדוגו ידוע גם כמבקר חריף של גנץ). מקריות.

הדרך בה היועצת המשפטית לממשלה אסרה למנות מפקד גלי צה"ל בממשלת מעבר לאחר שאישרה למנות רמטכ"ל בממשלת מעבר שבה וממחישה את דפוסי השלטון של "הייעוץ המשפטי". היועצים המשפטיים לממשלה ממציאים הגבלות שאין להן שום בסיס בחוק – כמו "רגישות מיוחדת" במינויים ו-"איפוק וריסון בהפעלת סמכויות שלטוניות" בזמן ממשלת מעבר – כדי להעביר באופן גלוי את הסמכויות השלטוניות אליהם בתקופה זו (בזמן כהונתה של ממשלה "רגילה" היועצים המשפטיים חומסים את הסמכויות השלטוניות בדרכים אחרות). לאחר שהפקיעו את שיקול הדעת מנבחרי הציבור, היועצים המשפטיים לממשלה מאשרים מינויים ומונעים מינויים אחרים בהתאם לגחמותיהם המשתנות, כי אחרי הכל זאת המדינה שלהם לעשות בה כרצונם.

חיים רמון כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל

users: חיים רמון

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר