אולם בבית המשפט העליון   מקור: פיקיוויקי (ליזי שאנן)

דברי שופטי בית המשפט העליון במהלך הדיון בחוק הנבצרות, לפיהם חוקי יסוד כפופים לביקורת שיפוטית על בסיס הסמכה של בית המשפט העליון את עצמו, הביאו אותי למסקנה שהדמוקרטיה הישראלית מתה, תהא אשר תהא תוצאת הדיון. אז המאמר הזה פונה אליכם – אחיי – התומכים בעליונות בית המשפט מעל שלטון העם.

אתם, אחיי היקרים, לא באמת תומכים בדמוקרטיה. לאורך הדרך, שכחתם מהו משטר דמוקרטי, ובמסגרת שלהוב היצרים שנובע כולו משנאת האחר – החרדי, הדתי, הימני, "הביביסטי" – נכנעתם לשטיפת המוח הבלתי נפסקת שמעבירים את כולנו המערכת המשפטית, חסידיה בתקשורת, ומנהיגי המחאה נגד הרפורמה המשפטית. בדמוקרטיה ייצוגית העם הריבון בוחר את נבחריו – זהו שלטון העם. המיעוט הפוליטי שהפסיד בבחירות, לא זכאי לבצע מהפכה דה-פקטו כשתוצאות הבחירות ומהלכי הממשלה אינם נראים לו. בדמוקרטיה ליברלית כל הרשויות כפופות לשלטון החוק – גם בית המשפט העליון. הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת ובית המשפט בוחן את פעולתם בהתאם לחוק ולא מעל החוק – ובטח שלא מעל חוק יסוד. אתם, ובעיקר המשפטנים שביניכם, איבדתם כל יושרה מקצועית בכך שהחלתם לתת יד להיבריס המטורף של בית המשפט העליון שהשליט עצמו מעל העם הריבון ושמרשה לעצמו לפעול ללא כל מקור סמכות, מעבר להסמכה הנפוליאונית שלו את עצמו.

לא בדמוקרטיה אתם מאמינים. אם הייתם דמוקרטים אמיתיים לא הייתם מבצעים טיהור בולשביקי של מרחב הבעת הדעות הציבוריות. לא הייתם תומכים בסילוק כותבים שמחזיקים בדעה "לא נכונה" ביחס לרפורמה, מעיתן הארץ. לא הייתם שמחים מפיצוץ כנסים באקדמיה בהשתתפות אנשי ימין. לא הייתם עוברים בשתיקה על הניסיונות השונים לחסל את ערוץ 14 ולסתום למי שלא מסכים עמכם את הפה.

לא בדמוקרטיה אתם חפצים. אם הייתם רוצים לשמור על הדמוקרטיה, לא הייתם תומכים במחאה החורגת הרחק מעבר לגבולות החוק. לא הייתם תומכים באלימות כלפי שוטרים. לא הייתם תומכים בהמרדה.

ובעיקר – לא על דמוקרטיה אתם נאבקים. במסגרת המלחמה שלכם נגד הרפורמה – ולמעשה נגד כל מי שמעז להחזיק בדעה שונה מכם – אתם מוכנים לשרוף את כל האסמים. אתם מעודדים את כל מי שמאיים לפגוע בכלכלה הישראלית כדי להשיג את רצונו הפוליטי ומייחלים להורדת דירוג האשראי של המדינה שלכם (שלכם!). אתם תומכים באלו הקוראים בריש גלי להפר את חוקי המדינה. אתם מוחאים כפיים למי שקורא לרשויות הביטחון לבצע הפיכה בישראל. ובעיקר, אתם מוכנים לפגוע בחברים שלכם, במשפחה שלכם, בכם עצמכם, אם לא נציית לתביעות הפוליטיות שלכם. הרי גם כשאנחנו לא מסכימים בינינו לבין עצמנו, צה"ל הוא הכרחי לקיומנו. אבל במסגרת המאבק הפוליטי נגדנו, נתתם יד לריסוק תפיסת צבא העם ולפגיעה בערך החשוב של שירות המילואים – והכל באצטלה של הגנה על הדמוקרטיה (כאילו שלאויבנו אכפת אם עילת הסבירות חלה על הממשלה או לא). אולם הלהטוטים המילוליים של "הפסקת התנדבות", כמסווה "לגיטימי" לפגיעה בחוסן הצבא, לא יועילו לאף אחד מאיתנו בזמן פקודה.

אז לכאורה ניצחתם. בית המשפט העליון ששם עצמו מעל שלטון העם, מעל הפרדת הרשויות ומעל שלטון החוק כנראה יצליח – על כנפי תמיכתכם ומאבקכם – להחליף את הדמוקרטיה הישראלית בשלטון משפטנים. אבל אתם, אל תספרו לעצמכם, ובטח לא לנו, שאתם נאבקים למען הדמוקרטיה. נצחונכם הוא אובדן הדמוקרטיה.

תא"ל (במיל') דני ון בירן כיהן קצין מילואים ראשי וכמח"ט 278, הוא עורך דין ומנכ"ל חברת Jumboard

users: דני ון בירן

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם

הנקראים ביותר

המלצת העורכים

החדשים ביותר