נטפליקס   מקור: פיקהייב (דיפאק)

ריד הייסטינגס, מנכ"ל משותף של נטפליקס (יחד עם טד סרנדוס), חשף בשבוע שעבר את התוכנית של החברה להגדיל את רווחיה – מסלולי מינוי מוזלים שיכללו פרסומות. מדובר בשינוי משמעותי שכן במשך שנים התנגד הייסטינגס בעוז לשילוב פרסומות בשירות הסטרימינג.

בשבוע שעבר פרסמה נטפליקס את הדו"ח של הרבעון הראשון לשנת 2022 – והתוצאות היו מדאיגות למדי. כזכור, בינואר, העלתה נטפליקס את מחירי שירות הסטרימינג, ובשבוע שעבר נחשפו ההשלכות של החלטה זו. ברבעון הראשון, ירד מספר המנויים ב-200 אלף – הירידה הראשונה במספר המנויים של נטפליקס מזה יותר מעשור. והיות שצרות באות בצרורות, השעיית השירות ברוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, עלתה לנטפליקס באובדן של 700 אלף מנויים שספק אם כולם יחזרו כאשר החברה תחדש את שירותיה שם. מדאיגה מכל הייתה התחזית של נטפליקס להפסד של שני מיליון מנויים במהלך רבעון השני.

עם 221.6 מיליון מנויים, נטפליקס היא עדיין שירות הסטרימינג הגדול בעולם, אולם לאחרונה החברה לא ממש מצליחה להתרחב בשווקים קיימים ולפרוץ לשווקים חדשים. בנוסף, התחרות בשוק הסטרימינג הופכת קשה יותר ויותר עם התחזקותם של שירותים מתחרים כמו פריים וידאו של חברת אמזון (175 מיליון מנויים). דיסני+ של חברת דיסני, מהווה איום מדאיג במיוחד מבחינת נטפליקס שכן בניגוד לשירותי סטרימינג כמו פריים וידאו או אפל TV פלוס שצריכות ליצור תוכן חדש יש מאין, דיסני+ מחזיקה בזיכיונות חזקים ומבוססים כמו "מארוול" ו-"מלחמת הכוכבים" מהם אפשר ליצור אינספור סדרות וסרטים חדשים (ודיסני עוד לא באמת התחילה לנצל את שלל התכנים המצויים בידה). ואכן, שירות דיסני+ הגיע בינואר ל-129.8 מיליון מנויים, וזאת למרות שעלה לאוויר רק לפני שנתיים וחצי. גם שירותי סטרימינג עתירי תוכן נוספים כמו HBO Max שהגיע ל-76.8 מיליון מנויים תוך פחות משנתיים ושירותי סטרימינג אזוריים כמו טנסנט וידאו שמתמחה בשוק האסייתי, עם 123 מיליון מנויים, מקשים על המשך הצמיחה של חברת נטפליקס.

אז אחת הדרכים להגדלת שורת הרווח בזמן בו כבר קשה להגדיל את מספר המנויים, היא אכן העלאת דמי המנוי. ברם, העלאת דמי המנוי יכולה להביא לירידת מספר המנויים, כפי שאכן קרה. אך ישנה גם דרך אחרת שכבר נוסתה בשירותי סטרימינג אחרים – מסלולי מנוי מוזלים הכוללים פרסומות.

לאחר פרסום הדו"ח הרבעוני, ציין הייסטינגס כי הוספת מסלולי מנוי מוזלים הכוללים פרסומות תגדיל את ההיצע לצרכן. הייסטינגס הוסיף כי "מי שעוקב אחר נטפליקס יודע שהייתי נגד המורכבות של פרסומות ומעריץ גדול של פשטות המנוי. אבל עד כמה שאני מעריץ של זה, אני מעריץ גדול יותר של בחירת צרכנים. לאפשר לצרכנים שרוצים לקבל מחיר נמוך יותר ושסובלניים לפרסומות, לקבל את מבוקשם, זה הגיוני מאוד".

הייסטינגס לא פירט מתי יוסף הפרסום לשירות, וכיצד הדבר יתבצע, אבל ניכר שהפור כבר נפל. כאמור, בעבר, התנגדו בנטפליקס בתוקף להוספת מסלולי מנוי הכוללים פרסומות בעיקר בשל החשש מפני פגיעה בפרטיות המנויים ובשל חוסר הרצון לשלב מרכיבים פרסומיים לתוך הממשק המלוטש של שירות הסטרימינג. אולם כיום, מלבד הרצון להגדיל את שורת הרווח, מסלולים מוזלים הכוללים פרסומות הם כבר נורמה בשוק הסטרימינג, ובייחוד בשירותי הסטרימינג החדשים כמו דיסני+, HBO Max ו-Peacock. בכל אופן, הדגיש הייסטינגס, נטפליקס תמשיך להציע מסלולים ללא פרסומות.

Reed Hastings 2015 Mondileinchen

ריד הייסטינגס, מנכ"ל משותף של נטפליקס, וממייסדי החברה

שי שגב משמש כמבקר תרבות, קולנוע וטלוויזיה באתר דיומא. בשנים האחרונות משמש ככתב היין, האלכוהול והקולינריה הבינלאומית של Ynet, כתב התרבות והטכנולוגיה באתר ג'ירפה, עורך מגזין יין וגורמה, מגזיני תעופה, תיירות ומלונאות מובילים

users: שי שגב

עוד בנושא

אולי יעניין אתכם